Tips voor meer beweging2018-10-09T19:24:12+00:00

Tips voor meer beweging

Waarom is regelmatig bewegen zo goed?

  • Beweging zorgt ervoor dat je kind zijn lichaamssystemen (spijsvertering, bewegingsstelsel, enz) beter kunnen functioneren.
  • Beweging maakt je kind fit en zorgt ervoor dat de lichamelijke conditie erop vooruit gaat.
  • Beweging bevordert de fysieke en mentale ontwikkeling van je kind.
  • Sport en beweging verbeteren de lichaamssamenstelling: het zet vetmassa om in spiermassa.
  • Lichaamsbeweging is niet enkel inspannend maar ook ontspannend.

Dagelijks ongeveer 1 uur matig lichamelijk actief zijn, is de aanbeveling voor iedereen jonger dan 18 jaar.

Bij matige lichamelijke inspanningen ademt je kind iets dieper en sneller dan normaal, zoals bij wandelen, fietsen, zwemmen, enz. Het bewegen moet niet één uur lang na elkaar, maar mag gespreid worden over de dag. Zo kan je bv. 2 keer vijftien minuten fietsen en 3 keer tien minuten wandelen. Meer bewegen mag natuurlijk altijd.

Tips voor meer beweging

  • Integreer beweging in het dagelijkse leven: op school, verplaatsingen, thuis en tijdens vrije tijdsactiviteiten. Laat bijvoorbeeld je kind te voet of met de fiets naar school gaan, neem de trap in plaats van de lift, enz.
  • Stimuleer je kind om buiten te spelen met bal, springtouw, rolschaatsen, enz.
  • Probeer regelmatig samen te bewegen: bv. gaan zwemmen, wandelen, fietsen, enz.
  • Zoek een sport die je kind leuk vindt en motiveer lidmaatschap in een sportclub of deelname aan de schoolsportactiviteiten.
  • Indien je kind dit wenst, kun je het inschrijven in de jeugdbeweging.
  • Vermijd periodes van lang stilzitten, onderbreek regelmatig met een moment van beweging.
  • Maak met je kind afspraken over de duur van het kijken naar beeldschermen: tv-kijken of computeren.
  • Wees actieve ouders zodat je kind positieve rolmodellen of voorbeelden heeft. Het beste is om beweging niet uitsluitend te beperken tot sporten, maar de lichamelijke activiteit te integreren in het dagelijkse leven.
  • Indien je moeilijkheden ervaart om je kind regelmatig te laten bewegen kan een bewegingstherapeut je verder helpen. Deze stelt samen met jou en je kind een aangepast bewegingsprogramma op.

En altijd van toepassing:

het belang van belonen en niet straffen; niet belonen met voedsel en niet straffen door afnemen van een sportactiviteit of verplichten tot bewegen.

Het ondersteunen van uw kind in de (sport)activiteiten die het wil ondernemen (veilig van en naar de sportles laten gaan, materiaal voorzien, af en toe gaan kijken,…